Dodge Challenger SRT8 392
Dodge Challenger 3 поколения: возрождение из пепла
Dodge Challenger третьего поколения дебютировал 6 февраля 2008 года одновременно на автосалонах в Чикаго и Филадельфии. Тогда в США его оценили в 40 095 долларов, но уже через три дня все автомобили были распроданы на год вперед.
Еще до начала производства 8 мая все модели 2008 года, которые обозначались как Limited Edition 2008 SRT/8, разошлись тиражом в 6 400 экземпляров, и уже в августе началось производство моделей 2009 года. Так Dodge Challenger, как птица Феникс, восстал из пепла после тридцатичетырехлетнего перерыва.
Dodge Challenger – это двухдверное купе с передним расположением двигателя и задним приводом, занимающее промежуточную позицию между классами автомобилей Pony car и Muscle car. К последним можно отнести заряженные версии Dodge Challenger.
Выпускается Dodge Challenger с 1970 года, когда появилось его первое поколение, но он до сих пор приковывает внимание публики, как представитель нестареющей классики, как и его конкуренты Ford Mustang и Chevrolet Camaro.
Dodge Challenger 3 – звезда Голливуда
Этот культовый автомобиль имеет такой универсальный дизайн, как и модель семидесятых годов прошлого века, что главные роли в фильмах, в которых он снимался, были ему обеспечены заранее. Но не все способны приручить этого «зверя», даже Доминик Торетто (Вин Дизель) из «Форсажа 5», в съемках которого использовался этот автомобиль, признался, что эта машина его пугает.
На первый взгляд может показаться, что кузов Dodge Challenger имеет ту же форму, как в старые добрые времена. Те же линии крыши, фальшрадиаторная решетка радиатора, сдвоенные фары и сплошная горизонтальная полоса задних фонарей. Но при ближайшем рассмотрении становится понятно, что выглядит он более громоздким и это действительно так, потому что он выше и длиннее своего предшественника.
Габаритные размеры Dodge Challenger, мм.: длина – 5 020, ширина – 1 920, высота – 1 450, колесная база – 2 950. Вес Dodge Challenger увеличился до 1 883 кг (примерно на 227 кг больше, чем у предыдущей модели).
Его не назовешь «раритетом на колесах», так как он оснащен различными электронными помощниками для водителя: навигацией, системой доступа без ключа ‘Keyless Go’, коммуникационной системой UConnect, а также подушками безопасности. Да и двадцатидюймовые колеса, по сравнению с тщедушными 14-15″ дисками предыдущей модели, смотрятся весьма выигрышно.
В основе Додж Челленджер лежит модифицированная (укороченная) платформа Chrysler LC, использующаяся также в Dodge Magnum, Dodge Charger и Chrysler 300. Версию Dodge Challenger SE Rallye можно отличить по двойной полосе на капоте и багажнике, спойлеру и карбоновым вставкам в интерьере.
Двигатели Dodge Challenger III
Под капотом Dodge Challenger SRT8, который показали на в Нью-Йоркском автосалоне 2008, находится силовой агрегат Chrysler HEMI V8 объемом 6,1 литра, мощностью 425 л.с. и максимальным крутящим моментом 569 Нм при 4 800 об/мин. С этим двигателем «Бросающий вызов» (так переводится название модели) может разогнаться от 0 до 100 км/час за 5,0 секунд.
Dodge Challenger RT, продемонстрированный там же, оснащается бензиновым двигателем V8 Chrysler HEMI 5,7 л. мощностью 370 л.с. и работает в паре с автоматической пятиступенчатой коробкой передач. В 2009 году его модернизировали, довели мощность до 376 л.с. и предложили покупателям вариант с механической шестиступенчатой коробкой передач, но разгон от 0 до 100 км/час с этим двигателем занимает уже 6,0 секунд.
В 2011 году на рынке появился новый Dodge Challenger RT с мотором Pentastar V6 объемом 3,6 л. и мощностью в 305 л.с. Базовая модель Dodge Challenger SE укомплектована силовым агрегатом Chrysler SOHC 3,5 V6. В 2009 году архаичная автоматическая четырехступенчатая трансмиссия была заменена на пятиступенчатую.
В 2011 году на смену Dodge Challenger SRT8 пришел Dodge Challenger SRT8 392. На него установили двигатель 392 HEMI V8 объемом 6,4 л. мощностью в 470 л.с. Отец драг-рейсинга Donald Glenn «Don» Garlits, известный как «Big Daddy», в 1964 году на дрегстере с таким типом двигателя превзошел порог скорости в 321,8 км/час. Гонки в Бонневиле с выдающимися результатами тоже не обошлись без двигателя 392 HEMI V8. Таким образом, легендарный двигатель запечатлели в названии модели.
Dodge Challenger SRT8 392 доступен со стандартной автоматической трансмиссией или МКПП TR Tremec 6060, такой же, как у Dodge Viper SRT10 2008 года. С места до сотни SRT8 392 разгоняется за 4,0 секунды. Чтобы сэкономить топливо, его мотор HEMI V8 оснащен функцией отключения половины цилиндров. Максимальная скорость SRT8 280 – 290 км/час, в зависимости от типа трансмиссии.
Интерьер Dodge Challenger SRT8 392
Руль с кожаной отделкой и тремя спицами в положении 3,6 и 9 часов такого диаметра, что удобно ложится в руки. Трапециевидная приборная панель отделана хромом. EVIC (Электронный Информационный Центр Автомобиля) отображает всю необходимую информацию для водителя. Сидения в SRT8 392 оснащены поясничной поддержкой. Водительское кресло имеет функцию памяти.
В 2010 году была выпущена специальная серия Dodge Challenger Mopar от придворного ателье Mopar стоимостью $ 38 000 c АКПП и $39 000 с МКПП. Его можно узнать по воздухозаборнику на капоте и решетке радиатора покрытой «черным хромом». Он оснащен тем же легендарным двигателем HEMI V8 объемом 5,7 литров.
Все 500 покупателей Dodge Challenger Mopar получили специальный сертификат с указанием идентификационного номера транспортного средства (VIN), и эскиз этого авто, подписанный Марком Тростлом (Mark Trostle) — руководителем дизайнерской группы Chrysler Group.
Гоночную версию Dodge Challenger V10 Mopar Drag Pak показали в ноябре 2010 года на ежегодной выставке SEMA, которая проходит в Лас-Вегасе, а оригинальный Dodge Challenger SRT8 392 Yellow Jacket стал доступен к заказу уже в декабре 2011 года.
На чикагском автосалоне в 2013 году поклонники модели увидели Dodge Challenger RT Redline 2013. К сожалению, официально ни одна модификация автомобиля в Россию не поставляется. Цена Dodge Challenger RT Redline в 2013 году будет $31 990 — $33 990. Теперь почитатели марки могут иметь возможность владеть современной классикой.
Все модели Dodge Challenger собирают на заводе в Брамптоне (Brampton, Онтарио, Канада).
Обновленный Dodge Challenger 2015
На мотор-шоу в Нью-Йорке 2014 состоялась премьера обновленных седана Charger 2015 и купе Dodge Challenger 2015 модельного года. Внешне последний изменился не очень сильно — автомобиль получил иную решетку радиатора, подретушированную оптику со светодиодными секциями, другой капот и новые задние фонари.
Зато в салоне Додж Челленджер 2015 обзавелся полностью новой передней панелью, выполненной в стиле аналогичной на Чарджере, но с развернутой в сторону водителя центральной консолью. Также интерьер модели оснастили новым рулевым колесом, переоформленным щитком приборов с 7-дюймовым TFT-дисплеем бортового компьютера и иными дверными панелями.
Кроме того, для купе Dodge Challenger 2015 стали доступны мультимедийная система Uconnect с 8,4-дюймовым сенсорным экраном, камера заднего вида, адаптивный круиз-контроль, а также системы слежения за «слепыми» зонами и предупреждения фронтального столкновения.
Двигатели под капотом маскл-кара остались прежними, но шестиступенчатую автоматическую коробку заменили на более современную восьмидиапазонную трансмиссию ZF. В стандартное оснащение топовых модификаций модели вошли тормоза Brembo, 20-дюймовые колесные диски и система, которая позволяет водителю менять настройки рулевого управления и отклик на педаль акселератора.
Плюс для рестайлинговой версии Додж Челленджер 2015 за доплату стал доступен пакет Super Track Pak, включающий спортивную подвеску, перенастроенное рулевое, усиленные тормоза и покрышки Goodyear F1. Продажи автомобиля в Штатах стартуют осенью 2014-го, цены пока не называются.
В мае производитель презентовал рестайлинговый Challenger SRT и топовый Challenger SRT Hellcat с движком мощностью более 600 л.с.
2011-2013 Dodge Challenger SRT8: 392 Hemi, Core and Inaugural Edition
See what’s new on the 2015 Dodge Challenger SRT! For 2013, Dodge Challenger SRT8 gets three-mode (rather than two-mode) adaptive damping for its suspension — Auto, Sport, and Track; and Launch Control (on both automatic and manual cars; details are further down this page) increases straight-line acceleration. In “Track” mode, higher damping rates combine with a performance shifting and gear holding feature that allows the driver full shift control when using the steering wheel mounted paddle controls or AutoStick. The ADS system on the Challenger SRT8 392 features the fastest turn-in and most nimble handling characteristics of any SRT product (presumably excluding Viper).
The 2013 Challenger SRT8 “Core” had a black grille and black SRT rear spoiler, black 392 decal on the front fenders, 20-inch wheels with black pockets, and black Brembo brake calipers; new colors were HEMI® Orange Pearl Coat and Plum Crazy Pearl Coat (Phantom Black Tri-coat Pearl and Redline Tri-coat Pearl were reserved for non-Core cars). As with the normal Challenger SRT8, the Core has either a manual or automatic. The base price was US$39,990 including destination.
The 2011 Dodge Challenger SRT8 was given a big boost in horsepower and torque with its new 392-cubic inch Hemi V8, packing 470 horsepower and 470 lb.-ft. of torque — 90 lb.-ft. more torque at 2,900 rpm compared with the previous 6.1-liter V-8 engine. Chrysler claims 0-60 times in the “high 4-second range” and quarter mile times “in the high 12s.” (Some variants of the Challenger SRT8, such as Yellow Jacket, are in our “special Challengers page.”) Fuel economy was rated at 14 city, 23 highway, regardless of transmission.
Launch Control: When the vehicle is at a complete stop, the driver presses ESC twice, then (on manuals) depresses the clutch and quickly applies full throttle (for automatics, the driver pushes down on the brake with one foot, and applies full throttle briefly with the other). Launch control holds the engine at the desired speed and waits for the driver to release the clutch or brake. Through the EVIC screen, the manual-transmission driver can adjust the launch rpm from 2500-4500 in 250 rpm increments, while automatics are kept to 1,825 rpm. Launch Control then uses engine torque management to achieve controlled wheelslip for maximum acceleration up to 62 mph (100 kph).
The original 392 Hemi engine arrived in the 1957 model year, replacing the 354 Hemi in Chryslers and Imperials. It was quickly adopted by drag racers, and was used in historical speed runs on land and water.
The Dodge Challenger SRT8 392 also brings world-class ride and handling with high-performance braking and the latest technology that delivers improved fuel efficiency. New, highly damped shocks have a firm ride that maintains the feel for everyday commuting, while recalibrated suspension geometry improves Challenger’s balance, corning ability and steering responsiveness. Quicker steering ratios and new negative camber settings all around dramatically improve Challengers appetite for cornering. The performance SRT-tuned, fully hydraulic steering system also has been improved with a new, heavy-duty pump and revised gearing to give drivers more direct feel and on-center response.
The result: the 2011 Challenger SRT8 392 is now more nimble and playfully “tossable” while still capable of an incredible .93g of lateral acceleration on the skid pad – the most of any production Challenger.
Inside, a new three-spoke steering wheel has a carbon fiber-accented leather wrap and silver metallic painted spokes; a four gauge cluster has chromed accent rings and new, unique SRT graphics, with the performance-adapted EVIC featuring the usual radio and trip information along with 0-60 time, 60-0 braking time, G-force, eighth-mile, and quarter-mile times. Power lumbar front seats are standard; and now, rear seat access is eased by “seatback tilt with memory” and a more easily reached release handle. The front passenger seat has tilt and slide with memory.
The 2012 Challenger SRT8 392 started at $44,077, but carries a $1,300 gas-guzzler tax on the automatic, and a $1,000 tax on the manual.
Dodge Challenger 392 Inaugural Edition
To kick off 2011-model year production, Dodge will build 1,492 Inaugural Edition cars (392 to be sold in Canada), all with unique customizations of the Dodge Challenger SRT8.
Two colors and new full-body stripe combinations include Deep Water Blue with standard Stone White stripes or Bright White Clear Coat with standard Viper Blue stripes. All Inaugural Edition models will ride on 20-inch SRT-exclusive wheels with a polished face and satin black painted pockets. Unique “392 HEMI” badges flank both fenders touting the historically significant V-8 engine; it also comes with a 392 key fob. Mopar quad exhaust tips deliver the performance exhaust note while adding a serious muscle car styling cue.
A larger front splitter and integrated front fender spats give this Challenger SRT8 392 better overall high-speed aerodynamics and balance. A newly modified front fascia chin spoiler improves aerodynamics and is accent painted for a more aggressive look. The rear deckl /> The race-inspired interior of the Challenger SRT8 392 Inaugural Edition features standard Smooth Pearl White leather-trimmed seats and dual blue stripes accented by unique blue stitching. Each of the front seats features an embroidered “392” just below the headrest. An exclusive, serialized “Inaugural Edition 392 HEMI” dash plaque, showing the sequential build number from 1 to 1,492, rounds out the exclusive interior content.
The special Challengers will be offered in two color packages: white with dual, full-length blue body stripes or blue with white stripes. Other exterior special features include: 392 HEMI fender badge, Mopar decal, body color accent grille, quad exhaust tips and forged SRT aluminum wheels with painted pockets. To learn more about the new engine that was actually born over fifty years ago, visit Allpar’s New Dodge Hemi V8 Engine page.
The introduction date is November 29, 2010. Thanks to Josh West for the tip!
We make no guarantees regarding validity or accuracy of information, predictions, or advice — . Copyright © VerticalScope Inc. All rights reserved. Dodge, Jeep, Chrysler, Ram, and Mopar are trademarks of Fiat Chrysler Automobiles.
DODGE Challenger SRT8 392 Review
OUR TEST CAR: 2014 DODGE Challenger SRT8 392 6.4 HEMI V8 477 HP Automatic
As many have observed though, people always tend to place this golden age in the past. Alas, out of all those who complain about this error in judgement, not too many seem to be willing to correct it. Fortunately, Dodge is one of the exceptions and with its Challenger, they are showing us the golden age is now.
When you look at are intimidated by the Challenger, balance is probably the last thing that comes to mind. And yet this is precisely what this muscle car displays. Whether you’re cruising on the highway with your significant other or trashing the car on mountain roads, the Challenger knows how to deliver its brutal presence in a comfortable manner.
This shouldn’t come so much as a surprise, given the fact that the Challenger is a story written back in the day of the Daimler-Chrysler affair. Yes, there is quite a bit of Mercedes under the hood of this car. If only Mercedes would make an AMG version of the E-Class Coupe, we’d be in for a pretty tasty comparison.
Still, our Challenger SRT8 392 test car is truly spicy on its own. Just look at it! This has to be the most American-looking car you can find in a showroom today. Its sheer appearance serves as one of the sweetest pieces of US history lessons ever.
Whereas the Mustang has allowed itself to be influenced by Europeans, the Challenger looks just right for the American dream.
Despite this, we find ourselves amused by all the fuss people make about the two fat stripes running across the entire body of the SRT8. To our eyes, the car would look even better without them. This iron fist needs no leather glove to make it appear more menacing.
Perhaps this is the reason for which the visual differences between our 6.4-liter V8-powered tester and a V6 Challenger are limited. The wheels, front fender spats and the rear deck lid spoiler are all the added visual drama this bad boy will ever need.
As we climb aboard, the solid door closes with an adequate feel. This is all to prepare us for the surrounding environment – the seats, steering wheel, dashboard instruments, almost everything in here is extra large.
Perfectly suitable, but this still doesn’t save the cabin, which simply falls behind the exterior. Sure, the retro theme is here, but it could’ve been deeper and, more importantly, implemented in a nicer manner (read: with superior plastics).
Well, at least the ergonomics are good – the shifter is placed so that you could grab it while blindfolded.
The tilted center console guides you to it. The steering wheel serves as another good example of this. It has all sorts of controls, including on its back and they’re all very easy to operate. Despite having been shrunken with the last facelift, the wheel is still massive. All the better to make it feel masculine. Now. where are those dumbbells?
We didn’t manage to find them, but, instead, we noticed a pair of brilliant front seats lying around the Dodge Challenger SRT8’s cabin. You could probably turn this into a seven-seater just by replacing the front seats with thinner units, but we love them this way. These butch-looking seats are extra comfortable and provide decent support.
On top of that, or rather around it, we find quite a lot of space, even for the passengers riding in the back. And since a man also needs his tools, the boot is pretty generous. 16.2 cubic feet (460 liters), to be more precise.
Still, before we exit the Challenger’s cabin, we have to mention that the visibility is good. You wouldn’t necessarily expect that given the sleek appearance of the greenhouse, but it’s the truth. A nice treat to tackle the city around us.
You can feel the weight as you move from one traffic light to another. Then again, this sensation is only there because we focused on it. Switching out attention to the way in which this muscle car moves itself on the boulevards, we find ourselves smiling.
The serious manner in which the Challenger travels makes you glad you’re aboard.
This is not an easy car to drive around town, but we’d be glad with having to do this every day.
The moderate manner in which the coffee is shaking in the cupholder means the adaptive suspension is doing a pretty nifty job at filtering out the menacing tarmac issues underneath us. As for the steering, the hydraulic setup does make you work a bit, but only when parking. All for the better to keep yourself connected.
Still, you will have to watch the throttle a bit. The overall feel is pleasingly docile for 470 horses running around the city, but the gas pedal mapping is a different story. As we dip into the throttle a little, the car tends to be on the sensitive side, willing to surge forward. Nonetheless, as you go past the first 30 percent of pedal travel, things soften up a bit and you can use the Challenger with ease.
That is exactly the kind of activity we’ve immersed ourselves in at the moment. One doesn’t position the Challenger SRT8 392 on the road. The car does this all by itself, as it hunkers down for the long haul.
The squared-off hood in front of us feels like the perfect spot to see the world from.
While many cars have what they call a power dome these days, half of the Challenger’s hood is basically a power dome.
The highway is pretty busy at this time of the day and yet the Challenger makes us feel more than confident.
The Challenger is stable at high speeds and it puts no strain on its driver whatsoever, while managing to make you feel alive at any speeds.
Sure, the Camaro and the Mustang can pull similar stunts, but the Challenger does it better.
This muscle car is ideal for a trip across the country.
We’re cruising at a little 2,000 rpm, with the car in the four-cylinder mode. Ah, yes, this is one of the treats offered by the six point four liters of Hemi under that massive hood. Still, you can only have this on the automatic models.
This is just one of the updates the V8 offers. Another one would be the plastic air intakes. How is plastic better than the aluminium on the previous engine, the 6.1, one might ask. Well, the new construction allows for a two-stage plenum with air flaps to be present. This can vary the intake ram length according to the rpm requirements.
Moreover, the timing is variable, with the intake valves being able to play games. Together with the variable exhaust valve timing, this allows the Hemi V8 to offer better mid-range punch. Sure, the big V8 still feels better when you take it higher in the rev range, but it won’t complain about the rest either.
There aren’t many things in this world that feel as raw as putting the pedal to the metal in a Challenger SRT8. It’s still comfortable, there’s no explosion of power, but the sheer force of it makes the feeling become addictive. Up from 2,500 rpm you can ask anything you like from the beefy V8. Still, once you go past 4,000 rpm it all feels like you’ve added a miniature nitrous shot.